Wednesday, February 20, 2013

Oh! Lavender

Assalamu'alaikum. Hai semua~ 

Hari yang indah semalam. Cuaca sejuk je (sebab hujan renyai-renyai sepanjang hari) membuatkan mood saya memang baik hari ni. Lebih-lebih lagi pagi ni cuaca maintain mendung... SubhanAllah, cantik dan rasa sentimental habis! Mata kuyu still teringatkan katil tapi jari-jemari kurus ni mengada-ngada pula nak menari atas laptop keyboard. Secawan Nescafe, sekeping roti.. layan! HEHE. Well I'm so in my writing mood today =)

Tiba-tiba timbul ilham nak menulis tentang FRAGRANCE pagi ni. To be specific, HOME fragrance. Sebab apa? Sebab pagi-pagi lagi dah 'dikejutkan' oleh wangian Lavender... eheh. As far as I'm concerned, there are 3 types of people when it comes to fragrance. One who loves it very much, one who is quite so-so about it and one who prefers odorless (perhaps due to allergies, etc). Tapi tak tahula kalau ada yang sukakan bau busuk..? Hehehe. Saya pernah jumpa beberapa orang yang memang alah dengan wangian. Kiranya memang langsung tak bolehla! But it's ok, kita raikan perbezaan. Saya...? Hmm saya mengklasifikasikan diri saya ni under the first group. In fact, EXTREME ;p

Selama ni kalau beli produk wangian rumah memang selalu je tak puas hati. Maybe juga sebab saya ni agak cerewet. Sometimes wanginya tak berapa nak kuat (kan saya dah bagitau saya ni extreme?) dan kadang-kadang tu bau wangi dah ok tapi tak tahan lama pula. Jadi lately, 'kegilaan' saya adalah terhadap yang guna reed diffuser. Itupun sebab one day saya balik rumah parents then terbau harum semerbak je dalam rumah. Rupa-rupanya datang dari bilik my big sis. Sebab dia tahu saya suka, so dia belikan satu untuk rumah saya baru-baru ni (tapi tak sama dengan brand yang dia pakaila..).

the expatriate's wife natashanordin.blogspot.com
Activlinger AROMA Reed Diffuser @ only MYR18

Kalau ikutkan yang jenis ada reed diffuser ni boleh tahan selama 2-3 bulan. Tapi pengaruh persekitaran (e.g., ruang berhawa dingin) perlu diambil kira juga. There are many brands out there. Pilihla yang mana korang suka. Tapi yang my sister belikan adalah seperti dalam gambar di atas. Brand Activlinger AROMA (designed in UK) ni dijual di semua Rose Garden Home Decor outlets dan datang dalam 3 jenis wangian (ingredients are from USA, France and UK); Lavender, White Tea and Honey Suckle. Well since my sister suka Lavender, so dia beli Lavenderla... tehee. Nampaknya ruang tamu saya wangi memanjang sejak pakai ni (just flip the reeds as often as possible for best result). Anyway, saya melawat sendiri one of their outlets petang semalam untuk usha barang-barang lain dan boleh dikatakan harga kebanyakan barang diorang memang murah dan berpatutan. Alang-alang tu test sekali wangian reed diffuser White Tea and Honey Suckle. Kedua-duanya nice. Saya tak membeli sangatpun semalam (sebab malas nak dengar suami membebel bila dia balik Malaysia nanti.. huhu). Sekadar menambah 2 'cikadak' ni je (of course, mana boleh balik tangan kosong maa!). So sesiapa yang berminat bolehla singgah di kedai tu. HAPPY SHOPPING!!! *Errr saya belum habis berceloteh lagi tau...*

the expatriate's wife natashanordin.blogspot.com
From left: Multipurpose Spray @ MYR7.90 and Fragrance Oil @ MYR5.90

Haih.. bila ingat Lavender, teringat nak 'membuta'. Bila ingat 'membuta', teringat syoknya kalau time hujan renyai-renyai. Bila cerita pasal hujan renyai-renyai, teringat satu kenangan masa bekerja di Sime Darby dulu. Biarla saya abadikan je nama my ex-boss di blog ni pasal nama dia tu unik sangat. Kalau tak nanti boleh terlupa dibuatnya! Heheh. Encik TURSE ZUHAIR BIN NAHASON AFFAN. Saya rasa dia sorang je pemilik combination nama ni dalam dunia. Hopefully dia tak tahu saya letak nama dia sini. Tapi kalau tahupun, sy OK je. HAHAHA. Maafkan je la your ex-staff ni ya.. *LOL*

Disebabkan rumah yang agak jauh dari office (actually KL ke Shah Alam je tapi sebab 'keganasan' trafik), kebiasaannya saya mengambil masa hampir 2 jam setiap kali pergi dan balik everyday. One day saya melampau punya lewat sampai office (lebih 1 jam!) sebab hujan renyai-renyai semakin lebat. Then he texted me, "Where are you?" Sayapun balas, "I'm still on my way. It's raining by the way." Then he texted me again (maybe I was too sensitive tapi bunyi macam sarcastic je), "Is it? But the weather here feels like in Seattle... :)" Masa tu (dengan stress drive) memang rasa macam nak reply ni, "Sebab awan kumulonimbus belum sampai Shah Alam lagi. KL hujan tak semestinya Shah Alampun hujan serentak! Entah apa-apala. No need to be so sarcastic sampai letak icon smiley face lagi apahal.." HUH.

Apapun, bila teringat balik nasib baik saya tak reply macam tu. Sangat tak patut andai dia berkecil hati atau marah dengan saya. Lagipun honestly among all my bosses (exclude my dad and hubby), dia la yang supercool and sporting gila! Banyak bertindak sebagai my mentor and more like a big bro rather than a boss (maybe sebab umur dia still dalam 30-an so automatically perangaipun macam abang-abangla). Anyway, memang banyak jasa beliau. May Allah bless Encik Turse and his family :)

No comments: